Aracınızın hareket kabiliyetinin ve sürüş güvenliğinin temel taşlarından biri olan aks sistemi, motorun ürettiği gücü tekerleklere ileten kritik bir aktarma organıdır. Bu sistemdeki en ufak bir sorun, yalnızca aracınızın performansını düşürmekle kalmaz, aynı zamanda yoldaki güvenliğinizi de ciddi şekilde tehlikeye atabilir. Auto King olarak, TSE ve ISO 9001 standartlarına sahip servis ağımızda, uzman teknisyenlerimizle aracınızın aks sistemiyle ilgili tüm bakım ve onarım ihtiyaçlarına profesyonel çözümler sunuyoruz. Sunduğumuz tüm işçilik hizmetlerinde 2 yıl garanti vererek, aracınızın güvenliğini ve sizin gönül rahatlığınızı önceliğimiz yapıyoruz.
Aks, teknik olarak şanzımandan veya diferansiyelden aldığı dönme hareketini (torku) tekerleklere aktaran çelik bir mildir. Bu basit tanımın arkasında, aracınızın sorunsuz bir şekilde ilerlemesini, virajları güvenle almasını ve yol koşullarına uyum sağlamasını mümkün kılan karmaşık bir mekanizma yatar. Özellikle önden çekişli araçlarda, akslar hem gücü iletmek hem de tekerleklerin direksiyon hareketlerine ve süspansiyon salınımlarına uyum sağlamak zorundadır.
Bir araba aks sistemi temel olarak birkaç ana bileşenden oluşur: aks mili, aks kafası (CV mafsalı), aks körüğü ve aks keçesi. Aks mili, gücü taşıyan ana şafttır. Aks kafası, tekerleklerin dönüşüne ve yukarı-aşağı hareketine izin veren esnek mafsallardır. Aks körüğü ise bu hassas mafsalları toz, su ve kir gibi dış etkenlerden koruyan, aynı zamanda içindeki özel gres yağının dışarı sızmasını engelleyen kauçuk bir parçadır. Aks keçesi de benzer şekilde yağ sızıntılarını önleyerek sistemin sağlıklı çalışmasını destekler. Aks ne işe yarar sorusunun en net cevabı; motor gücünü tekerleklere ulaştırarak aracın hareket etmesini sağlamaktır.
Aks arızaları genellikle kendini belirli sesler ve sürüş anormallikleri ile belli eder. Bu belirtileri erken fark etmek, daha büyük maliyetlerin ve güvenlik risklerinin önüne geçmek için hayati önem taşır. Aracınızda aşağıdaki durumlardan birini veya birkaçını gözlemliyorsanız, en yakın Auto King servis merkezine başvurarak profesyonel bir kontrol yaptırmanız önemlidir.
En yaygın aks arıza belirtileri arasında, özellikle direksiyonu tam sağa veya sola çevirip hareket ettiğinizde tekerleklerden gelen "tık tık" veya "lok lok" şeklindeki metalik sesler bulunur. Bu ses, genellikle dış aks kafası arızasının en net işaretidir.
Bunun yanı sıra, özellikle hızlanma sırasında araçta veya direksiyonda meydana gelen titreşimler de iç aks arızası belirtileri arasında sayılabilir. Bu titreşim, normalden farklı olarak belirli bir hız aralığında daha belirgin hale gelebilir. Kalkışlarda veya vites geçişlerinde duyulan "küt" şeklindeki vuruntu sesleri de aks sistemindeki boşlukların veya aşınmaların habercisi olabilir.
Aracınızı park ettiğiniz yerde, tekerleklerin iç kısmına yakın bölgelerde siyah ve yoğun kıvamlı yağ sızıntıları fark ederseniz, bu durum büyük ihtimalle aks körüğünün yırtıldığını gösterir. Yırtılan körük, hem yağın dışarı sızmasına hem de mafsalın içine toz ve kir girmesine neden olarak aks arızasını hızlandırır.
Aks arızalarının temelinde genellikle birkaç ana neden yatar. Bunların en başında aks körüğü yırtılması gelir. Zamanla esnekliğini kaybeden veya dışarıdan bir darbe alan kauçuk körük yırtıldığında, içerideki koruyucu gres yağı dışarı akar. Yağsız kalan ve aynı zamanda toz, çamur gibi aşındırıcı maddelere maruz kalan aks kafası hızla aşınır ve bozulur.
Aracın sert çukurlara düşmesi, kasislerden yüksek hızla geçilmesi veya bir kaldırıma çarpması gibi durumlar, aks mili üzerinde ani ve aşırı strese neden olarak eğilmesine veya hasar görmesine yol açabilir. Ayrıca, aracın taşıma kapasitesinin üzerinde sürekli yüklenmesi de aks sistemine binen yükü artırarak ömrünü kısaltır.
Peki, aks kırılırsa ne olur? Aks kırılması, sürüş esnasında yaşanabilecek en tehlikeli mekanik arızalardan biridir. Aks kırıldığında, motorun gücü tekerleğe iletilemez hale gelir. Bu durumda gaza bastığınızda motor devri yükselir ancak araç hareket etmez. Eğer bu durum seyir halindeyken meydana gelirse, araç aniden güç kaybeder ve direksiyon hakimiyetini sağlamak zorlaşabilir. Bu nedenle aks arızası belirtileri asla göz ardı edilmemeli ve aks tamiri veya değişimi ertelenmemelidir.
Auto King servis noktalarında aks değişimi hizmeti, yalnızca bir parça söküp takma işleminden ibaret değildir. Bu süreç, aracınızın güvenliğini ve uzun ömürlü performansını garanti altına alan adımlardan oluşur.
İlk olarak, uzman teknisyenlerimiz aracınızdaki sorunun kaynağını net bir şekilde tespit etmek için detaylı bir arıza teşhisi yapar. Sorunun sadece aks körüğünde mi, aks kafasında mı yoksa komple aks milinde mi olduğu belirlenir. Bu teşhis, gereksiz parça değişimlerinin önüne geçerek size maliyet avantajı sağlar.
Onayınızın ardından, aracınızın marka ve modeline uygun, yüksek kaliteli yedek parçalar kullanılarak aks değişimi işlemine başlanır. Teknisyenlerimiz, üretici standartlarına ve teknik prosedürlere harfiyen uyarak eski aksı dikkatlice söker ve yeni parçanın montajını gerçekleştirir. Aks kafası değişimi veya komple aks değişimi sırasında, bağlantı noktaları, somunlar ve diğer ilgili parçalar titizlikle kontrol edilir ve doğru tork değerlerinde sıkılır.
Tüm işlemler, en son teknoloji ekipmanlar kullanılarak ve Auto King'in 2 yıllık işçilik garantisi güvencesiyle tamamlanır. İşlem sonunda yapılan test sürüşü ile onarımın başarısı teyit edilir ve aracınız size ilk günkü güvenliğiyle teslim edilir.
Sürücülerin sıkça karşılaştığı ancak önemini göz ardı ettiği sorunlardan biri de aks körüğü yırtılmasıdır. Peki, aks körüğü yırtılırsa ne olur? Bu küçük kauçuk parça, aslında tüm aks sisteminin sigortasıdır. Yırtıldığında, koruyucu görevini yapamaz hale gelir. Dışarı sızan gres yağı, aks mafsalının yağsız kalarak aşınmasına, içeri giren toz ve su ise paslanma ve bozulmaya neden olur.
Başlangıçta sadece birkaç yüz liralık bir maliyetle değiştirilebilecek bir aks körüğü ihmal edildiğinde, kısa süre içinde binlerce liralık komple aks değişimi masrafına yol açabilir. Bu nedenle, periyodik bakımlarda veya herhangi bir şüphe durumunda aks körüklerinin kontrol edilmesi ve en ufak bir yırtık veya çatlakta derhal değiştirilmesi, hem bütçeniz hem de güvenliğiniz için en doğru yaklaşımdır.