Şanzıman yağ soğutucu arızası oluştuğunda çeşitli belirtilere sahiptir. Aracın şanzımanı ve şanzımanın düzgün çalışmasını sağlayan bileşenlerdeki bir aksamın arızalanması çeşitli belirtilerle kendini belli edebilir. Yağ soğutucu arıza belirtileri öncelikle aracın ikaz ışıkları ile kendini göstermektedir. Bir süre sonra aracın motorundan ses gelmeye başlar ve motorun performansı düşer. Öte yandan aracın motorundan ses gelmesi ve tekleme yapması da şanzıman yağ soğutucunun arızalanması anlamına geliyor olabilir.
Fren sistemindeki arızalanmalar ihmal edilmemelidir. Yokuş aşağı inerken fren sertleşmesi, ve araba stop edince fren sertleşmesi gibi durumlar sürücülerin endişelenmesine neden olmaktadır. Güvenli bir sürüş için fren sisteminin düzenli olarak kontrol edilmesi ve gerekli bakımlarının yapılması gerekmektedir.
Aslında tork birçoğumuzun bildiği kavramlardan birisidir. Fakat tork genellikle beygir ile karıştırılan bir kavramdır. Aslında bu iki kavram birbirinden oldukça farklıdır. Torkun ne olduğunu basit bir anlatımla açıklayacak olursak, aracın motorunda yer alan krank milinin bir dakika içerisinde gerçekleştirdiği tam tur sayısına denmektedir. Bir dakika içerisinde gerçekleşen bu dönüş sayıları tekerleklerin itme kuvvetini oluşturur. Bu şekilde araçların hızı ve çekim gücünün sayısal değerleri belirlenmiş olur. Özetle aracın çekim gücü yüksek ise torkunun da yüksek olduğunu söyleyebiliriz.
Üst-orta sınıf olarak adlandırılan D segmentli araçlar, C segmenti ile karşı karşıya konulduğunda daha geniş ve büyük olduklarını söylemek mümkündür. Ayrıca D segmenti araçları daha yüksek performanslara sahiplerdir. Fiziksel olarak baktığımızda D segmentinde yer alan araçlar, genelde ve ortalama olarak 4,6 metre ile 4,8 metre arasında uzunluğa sahip araçlardır. Ayrıca bu araçlar genişlikleri ve hacimleri sayesinde iş ve aile için kullanıma daha uygun araçlar olarak tanımlanmaktadırlar. Bu araçlar genelde 5 yetişkinin rahatlıkla oturabileceği alana ve konfora sahiplerdir.
C segmentli araçların uzunlukları 4,1 ve 4,6 metre aralığındadır. A ve B segmentlerine göre daha güçlü bir motora sahip olmalarından dolayı, C segmenti araçları rahatlıkla uzun yollarda da kullanabilmeniz mümkündür.
Türkiye’de özellikle şehir içi ve kısa mesafelerde kullanılma amacı ile tercih edilen segmentlerin en başında B segmenti yer alıyor. Özellikle şehir içinde oldukça konforlu bir seyahat deneyimi için B segmenti araçlar sıklıkla tercih ediliyor.
Araç torsiyon nedir ya da torsiyon mili nedir sorusunun en basit cevabı şudur: araçta farklı bir mantığa göre çalışan esnek yapıya torsiyon denir. Bu özel esneme sistemi, araçların yolda güvenle hareket etmesini sağlar. Özellikle yollarda çok daha iyi yol tutuşu sunduğu değerlendiriliyor. Bu bağlamda belirli bir yapıya sahiptir ve misyonunu tek bir yapı altında yerine getirir. Son zamanlarda internette sorgulanan ve araştırılan özel araç sistemleri arasında yer almaktadır. Bu bağlamda, ister kış ister yaz olsun, farklı mevsimlerde otomobilin daha iyi çekişe sahip olmasını sağladığı biliniyor.
Halk arasında mini araçlar olarak adlandırılan A segment araçlar genelde 3,7 metre ve daha altında değerlere sahip olan araçlardır. Bu araçların temel dizayn özelliklerinden bahsedecek olursak küçük gövdeleri, diz ve baş mesafesinin de kısa olmasından bahsedebiliriz.
BD sistemindeki arızalar, genellikle sürücünün algılayamadığı kötü frenlemeye yol açar. Bu nedenle herhangi bir sorun sadece kontrol panelindeki uyarı ışıklarının yanması ile tespit edilir. Sistemle ilgili sorunlar, esas olarak tekerlek sensörlerinin neme ve kirlenmeye bulaşmasından kaynaklanır. Korozyon veya mekanik hasarlar sinyal kaybına neden olacağından elektronik kontrol ünitesi uyarı ışığını açık tutacaktır.
EGR sistemi, motora giren taze havanın yanmış egzozun az bir miktarı ile karışmasını sağlayarak yanma sıcaklığını ve motor yanma odasındaki fazla oksijeni azaltır. EGR, nitrojen oksitlerin oluştuğu yüksek yanma sıcaklıklarını azaltarak NOx emisyonlarını azaltma işini yapmıştır. Modern motorlarda EGR, motorun emiş gücünü azaltmak ve belirli sürüş durumlarında emisyonların yanma üzerindeki olumlu etkisinden yararlanmak için tasarlanmıştır.
Hava yastığı ciddi kaza ve darbeler sonucunda araç içerisinde bulunan kişilerin olabildiğince az hasarlı bir şekilde bu durumu atlatmaları için oluşturulmuş bir sistemdir. Çarpışma esnasında çok kısa sürede gazla dolu olan bir balon açılır ve çarpışmanın şiddetini azaltmayı hedefler. Airbag sistemi yastık, tüp, elektronik kart ve sensör olmak üzere dört ana parçadan oluşmaktadır.
Airbag diğer bir ismi ile hava yastığı, ciddi sarsıntıların yaşandığı trafik kazalarında can kayıplarını ve yaralanmaları en az seviyeye indirmek için oluşturulmuş bir koruma sistemidir. Hava yastığı nasıl çalışır sorusuna cevap verecek olursak, araçların çarpışma ve kaza sıralarında hava veya gaz ile dolup şişerek emniyet kemeri ile birlikte yolcuların güvenliğini sağlamaktadır. Çarpışma sırasında 100 ila 220 milisaniye gibi kısa bir sürede aktif hale gelerek insan hayatını kurtararak meydana gelebilecek hasarları minimuma indirir.
Rektefiyeyi en basit anlamı ile açıklayacak olursak motor yenileme olduğundan bahsedebiliriz. Motorlar araçların olmazsa olmaz parçalarıdır ve motorlar zamanla yıpranıp zarar görebilirler. Hasar gören veya eskiyen motorların tekrardan yüksek performans sergilemeleri için onarıma ihtiyaçları vardır. Bu durumda gerçekleştirilen işleme de rektefiye yani motor yenileme denmektedir. Bu işlem sayesinde motorun ana parçalarının birçoğu yenilenir ve motorun performansı eski haline döner. Motor rektefiye işleminde motorun bazı parçaları yenilenir ve tekrardan düzenlenir.
Debriyaj temelinde aracın hareket etmesini ve vites değişikliği yapmasını sağlayan bir sistemdir. Ayrıca motorun ürettiği itme gücünden maksimum düzeyde faydalanmanızı da sağlar. Yani debriyajı motordan aldığı itiş gücünü tekerleklere aktarması şeklinde tanımlayabiliriz.
Araçların segmentleri; söz konusu otomobilin boyutu, ağırlığı, hacmi, performansı ve fiyatı gibi kriterleri değerlendirerek yapılan bir sınıflandırma çeşididir. Araç segmentleri tamamen rastgele belirlenerek oluşturulmuş kavram ve sınıflar değillerdir. Bu sınıflandırma işlemlerinin hepsi tamamen devletler, organizatörler, ilgili marka ve kuruluşlar tarafından belirlenmişlerdir.
Airbag diğer bir ismi ile hava yastığı, ciddi sarsıntıların olduğu trafik kazalarında can kayıplarını ve yaralanmaları en az seviyeye indirmek için oluşturulmuş bir koruma sistemidir. Araçların çarpışma ve kaza sıralarında hava veya gaz ile dolup şişerek emniyet kemeri ile birlikte yolcuların güvenliğini sağlamaktadır. Çarpışma sırasında 100 ila 220 milisaniye gibi kısa bir sürede aktif hale gelerek insan hayatını kurtararak meydana gelebilecek hasarları minimuma indirir.
Hibrit teknoloji ile çalışan araçlar ilk çalıştırıldıkları esnada elektrikli motor sistemi devreye girer. Yani aracın ilk kalkışı elektrik enerjisi ile sağlanır. Bunun sebebi de araçların en fazla yakıt tükettikleri anın kalkış anı olduğunun tespit edilmesidir. Aracın en fazla enerji harcadığı anı çevre dostu ve verimli bir hale dönüştürmesi hibrit araçların en göze çarpan özelliklerindendir.
Krank mili devir sensörü, bir aracın motorunda bulunan en önemli elektronik cihazlardan biridir. Bu sensöre krank mili pozisyon sensörü de denmektedir. Krank sensörünün amacı krank milinin dönüş hızını ya da devir sayısını hesaplamaktır. Krank milinin sağlam olması verileri doğru toparlayıp motorun sağlıklı bir şekilde çalışması açısından oldukça önemlidir.
Aracınızın içerisinde bulunan sensörler hem sürüş güvenliğiniz açısından hem de konforlu bir sürüş deneyimi yaşamanız açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle eksantrik mili sensörü ya da krank sensörü arızaları ile karşılaştığınızda olabildiğince kısa bir sürede gerekli kontrolleri yaptırmanız en doğrusu olacaktır.
Hatchback araçlar, diğer araçlara kıyasla daha geniş bagaj kapasitesine sahip olmaları ile öne çıkarlar. Bazı HB model araçlarda arka koltuklar tamamen yatırılabilir ve bu sayede diğer araç modellerine göre daha fazla bagaj kapasitesine sahip olabilirler.