Auto King

Blog

2. El araç alım ve satım işlemlerinde "Araç ekspertiz ücretini kim öder?" sorusunun yanıtı kimi anlaşmazlıklara neden olabilir. Bu anlaşmazlıklar için yanıt oldukça basit ve nettir. Oto ekspertiz hizmetini talep eden tarafın bahsi geçen araca yönelik bu ücreti karşılaması gerekmektedir. Yani aracın oto ekspertize girmesini isteyen taraf oto ekspertiz ücretini ödemekle yükümlüdür.

Tüm bu işlemlerin Auto King Oto Ekspertiz profesyonelleri tarafından yapılması sizin güven sürece devam etmenizi sağlayacaktır. Yapılan işlemlerin hata payının olmaması, gözden önemli olan herhangi bir noktanın kaçmaması ve mağduriyet yaşanmaması için oto ekspertiz raporu olmadan araç satışının yapılmaması önerilmektedir.  

Araç satın almaya karar verdiğinizde düşünmeniz gereken ilk meselelerden biri o aracın geçmişine ait detaylı bilgiler olmalıdır. Sıfır araçların taşınması sürecinde dahi ortaya çıkabilecek hasarların önceden tespit edilmesi sizi ilerleyen süreçlerde doğabilecek maddi sorunlardan koruyacaktır. Özellikle ikinci el araç almayı veya satmayı düşünürseniz kesinlikle ekspertiz yapmadan araç satmak konusunda risk almamalısınız. Oto ekspertiz yaptırmadan araç satmak veya almak boş bir kağıda imza atmaktan farksızdır.

El araçlarda oto ekspertiz raporunda nelere bakılır sorusu oldukça merak edilen konulardan biridir. Auto King Oto Ekspertiz tarafından sunulan ekspertiz raporlarında aracın özellikle motorunda yağ sistemlerine ve şanzımana dikkat edilmelidir. Aracın motoru onun adeta kalbi gibidir. Aracın motorunda ortaya çıkan veya çıkması muhtemel herhangi bir soruna özellikle dikkat etmelisiniz.

Oto ekspertiz hizmetlerinde özellikle ikinci el araçlarda motorun beygir gücü denen hp gücünün ölçülmesidir. Test aşamasında ortaya çıkan veri, aracın fabrikadan çıktığı zamandaki verileri ile karşılaştırılır. Bu verilerle elde edilen sonuçlar ortalama 80-85 hp olarak ölçülmektedir.

azar günü açık exper hizmetleri ile Auto King Oto Ekspertiz tarafından kaliteli ve güvenilir hizmet almak mümkündür. Siz de zaman kaybetmeden oto ekspertiz raporuna sahip olabilirsiniz.

Aracın hareket etmesini sağlayan bir çeşit yanma işlemidir. Motorda gerçekleşen yanma olayı sonucunda dişlilere enerji aktarılır. Bu enerjiyle elde edilen hareketin ardından motorda gerçekleşen yanma nedeniyle artan ısının motora zarar vermemesi için soğutulması gerekir. Bu soğutma işlemi de radyatörlerden gelen soğuk su sayesinde gerçekleşir. Böylece yüksek ısıya karşı motor korunmuş olur ve hararet yapması engellenir. Radyatör tarafından gönderilen soğuk su ısındıktan sonra ısıya dayanıklı radyatör hortumları ile radyatöre geri gelir. Bu sistemin bu şekilde devam etmesi aracın motorunun sorunsuz bir şekilde çalışmasını sağlar.

Aracın hareket etmesini sağlayan enerji en basit ifadesi ile hava ve yakıtın yanması ile ortaya çıkar. Hava ve yakıtın yanması sonucunda ortaya çıkan enerji silindirler yardımıyla dişlilere iletilir ve aracın hareket etmesi sağlanır. Bu yanma işleminin sonucunda yüksek miktarda ısı ortaya çıkar. Ortaya çıkan bu ısının motorun kendisine zarar veren bir unsura dönüşmemesi sağlayan radyatör sitemidir. Radyatör bus ısının düşürülmesi için motora soğuk su gönderir. Bu soğuk su motorda ısındıktan sonra termosta bekletilir. Termostatta belirli bir seviyeye ulaşan sıcak su tekrar radyatöre gönderilir. Böylece düzgün çalışan soğutma sistemi sayesinde aracın motorunun zarar görmeden çalışması sağlanır. 

Aracın şanzımanı onun en önemli parçalarından biridir. Şanzıman tüm motorlu taşıtlarda, hızı değiştirmeye yarayan dişlilerden oluşur. Bu dişlilere bu dişlilerin içinde bulunduğu bölgenin tamamına şanzıman denir. Şanzımanda meydana gelen herhangi bir sorun aracın hız değişimi, yakıt tüketimi ve performansını doğrudan etkiler. Otomatik şanzıman arızalandığında araçta çeşitli şekillerde sinyaller olabilir. Bu sinyaller genellikle viteslerdeki geçişlerde kendini belli edebilir.

Debriyaj balatalarının motordan gelen gücü tekerleklere yön vermek için şanzımana iletme rolü vardır. Bu da aracın performansı ve sürüş güvenliği açısından önem teşkil etmektedir. Debriyaj balatalarının durumu doğuran aracın konforlu sürüşünü etkilemektedir. Kimi zaman bittiği fark edilmeyen debriyaj balataları nedeniyle aracın ansızın yolda kalması ile karşılaşmak mümkündür. Aracın kilometresi ve kullanım şeklinde göre sıklıkta değişen periyotlarda balataların bakımı ve değişimi yapılmalıdır. 

Araçlarda herhangi bir arıza olmadığında debriyaj orta seviyelerde kavrama noktasına sahiptir. Eğer debriyaj üst merkezi denilen hidrolik yardımı ile debriyajın hareket etmesini sağlayan bir aksamdır. Debriyaj üst merkezinin arızalanması durumunda debriyaj pedalının kavrama seviyesi değişir. Böyle bir durumda da debriyaj pedalı daha yukarıda bir seviyede kavrana yapar. Bu durum da vites geçişlerinde ve aracın kalkışında zorlanmaya sebebiyet verir.

Aracın geçmişinde bir kazası olmuşsa bu durum kayıt altında tutulmaktadır. Söz konusu aracın plakası değişmiş olsa dair aracın adeta seri numarasını ifade eden şasi numarası aynı kalır. Şasi numarası üzerinden yapılan sorgulamalarda aracın geçmişinde geçirdiği kaza, kazanın tutanağı ve poliçe gibi bilgiler kolaylıkla erişilebilir olur. Özellikle 2. el araçlarda hasar kaydının gözden geçirilmesi çok önemli bir konudur. Şase numarası sorgulama işlemlerinde almak istediğiniz aracın geçmişine dair detaylı bilgiler elde edebilirsiniz. Trafik Sigortaları Bilgi Merkezi olarak da bilinen tramer kaydı sorgulama işlemleri ile de aracın geçmişine dair detayları öğrenmeniz mümkündür.

Bir aracın araç muayenesinden geçerken 3 kategoriden birinin içinde yer alması gerekir. Bunlar; kusursuz, hafif kusurlu, ağır kusurlu veya emniyetsiz olarak ifade edilir. Bir aracın ağır kusurlu sayılması demek tamire ihtiyacı olduğu anlamına gelir. Bu muayene işlemleri TÜVTÜRK noktalarında gerçekleştirilir. Muayenede ağır kusurlar ortaya çıkarsa araç muayeneden geçemeyebilir. Araç muayenesindeki ağır kusurların onay alabilmesi için tamir edilmesi gerekir.

Raf ömrü 1 yıl olan Adblue’nun bu tarihe kadar tüketilmesi ve hava ile temas etmemesi gerekmektedir. Bir depo adblue yaklaşık 10.000-15.000 km arasında menzile sahiptir.

Araç alınırken bilinmesi gereken en önemli şey o aracın geçmişidir. İkinci el aracın geçmişine bir sorun olup olmadığını anlamanın en kolay ve etkili yolu oto ekspertiz hizmetleridir. Oto ekspertiz hizmetlerinde araç alıcıları ve satıcıları arasındaki güven ilişkisi korunur ve bahsi geçen aracın değerinde alım satımı mümkün olur. Eğer araçta ağır hasar varsa bu ağır hasar olduğunda aracın hangi aksamlarının tamir edildiğini veya hangi parçalarının değiştiğini bilmek önem taşımaktadır.

Aracın aküsünün 12 volt civarında olması gerekmektedir. Eğer araç stop ettiğinde bu değer 10’un altına inmeye başladıysa çok gecikmeden aracın aküsünün değişmesi gerekir. Akü bitmeye başladığında marşa basıldığında ses cılızlaşmaya ve farlar sönükleşmeye başlar. Eğer akü azaldığında değiştirilmezse ansızın yolda kalma olasılığı çok yüksektir. Aracını sıklıkla her gün kullanmayanlar için merak edilen diğer bir soru da “Araba kaç gün çalışmazsa akü biter?” şeklindedir. Aracı normal şartlarda haftada 1 gün çalıştırmak en idealidir. Ancak çok sıcak ve soğuk günlerde aracın aküsünün bitmemesi için 3-4 günde bir çalıştırılması önerilmektedir.

Turbonun arızalanması durumunda kimi somut belirtilerle karşılaşmanız mümkündür. Bu belirtilerin başında aracın yakıt tüketiminin artması, performansın düşmesi, özellikle aracın yokuşlardan çıkarken zorlanması, turbodan duman gelmesi gibi durumlar başta gelmektedir.

Aracın motoru veya motorunun düzgün bir şekilde çalışmasını sağlayan parçalar arızalandığında motor soğutma işlemini gerçekleştirmeyebilir. Bu duruma motorun hararet yapması denir. Motor hararet yaparsa bunun anlamı motorun kendini soğutamamasıdır. Böyle bir durumda dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır. Özellikle de aracı daha çok zorlayacak kimi yöntemlerden kaçınılmalıdır. Aksi takdirde aracın motoruna daha çok zarar verme ihtimali çok yüksektir.

Araç hararet yaptıysa radyatör hortumu şişebilir veya eskiyen radyatör hortumlarında çatlaklar olabilir. Radyatör hortumu aracın motorunu soğutmak ile görevli olan sistemin parçasıdır. Radyatör hortumunun şişmesi, çok fazla yumuşaması veya sertleşmesi normal değildir. Böyle bir durumda aracın tüm motor sisteminden anlayan kişiler tarafından kontrol edilmelidir. Radyatörde bir sorun olması durumunda yolda kalma ihtimali söz konusu olabilir. Bu nedenle radyatör hortumu neden şişer ve radyatör hortumlarında çatlaklar varsa ne yapılır gibi konuların sürücüler tarafından bilinmesi ve söz konusu olduğunda gerekli aksiyonların alınması önemlidir. 

Şanzıman yağı aracın vites ve direksiyon sisteminde birbiri ile etkileşim halinde çalışan parçaların arasında kaygan bir tabaka oluşturarak bu aksamların aşınma, sürtünme ve korozyona karşı korunmasını sağlar. Hem düz vites hem de otomatik araçlarda kullanılan bu yağın belirli aralıklarla kontrol edilmesi büyük önem taşır. Aksi takdirde şanzıman yağının azalması veya bitmesi nedeniyle parçalar arasındaki sürtünme artacak ve bu sürtünme parçalara zarar verecektir. Bu nedenle periyodik olarak yapılacak kontrollerde otomatik şanzıman yağı değişimi mutlaka yapılmalıdır.